pneymones

Η ισορροπημένη διατροφή μπορεί να επιδράσει θετικά στην υγεία των πνευμόνων με πολλούς τρόπους, όπως:

  • Προσφέροντας αντιφλεγμονώδη δράση: Καταναλώνοντας τροφές που πολεμούν τις φλεγμονές, όπως:
  • Ελαιόλαδο: πλούσιο σε πολυφαινόλες – φυτικές ουσίες με ισχυρή αντιοξειδωτική και αντιφλεγμονώδη δράση.
  • Πιπέρι καγιέν: μπαχαρικό, το οποίο μειώνει την ένταση της φλεγμονής λόγω της ισχυρής αντιφλεγμονώδης ουσίας – καψαικίνης)
  • Σπανάκι: περιέχει μεγάλες ποσότητες αλκαλικών όπως το ασβέστιο και το μαγνήσιο, τα οποία βοηθούν την χημική ισορροπία του σώματος για να ανακουφιστεί από την φλεγμονή. Επίσης, το μαγνήσιο είναι απαραίτητο στοιχείο για την υγεία, συμβάλλει στη λειτουργία των ενζύμων, βοηθάει τους μύες των αναπνευστικών οδών να χαλαρώνουν και στην καταπολέμηση των λοιμώξεων.
  • Σκόρδο: έχει υψηλή περιεκτικότητα σε θείο, το οποίο εμποδίζει την ενεργοποίηση των φλεγμονώδων ενζύμων στο σώμα.
  • Λιπαρά ψάρια: σολομός, σαρδέλες, ρέγγα, σκουμπρί), οστρακόδερμα, λιναρόσπορος, καρύδια, άγριο ρύζι, σόγια ( τροφές πλούσιες σε ω-3 λιπαρά οξέα που είναι απαραίτητα για την υγεία του ανθρώπου. Βοηθούν στον έλεγχο της ανάπτυξης των καρκινικών κυττάρων, καθώς επίσης παρουσιάζουν αντιφλεγμονώδη δράση με μείωση της παραγωγής κυττάρων που συμμετέχουν στις ασθματικές και αλλεργικές αντιδράσεις.
  • Αβοκάντο: περιέχει μονοακόρεστα και πολυακόρεστα λιπαρά οξέα, φυτικές στερόλες, α-λινολενικό οξύ και καροτενοειδή, τα οποία με τη σειρά τους δρουν ενάντια στις φλεγμονές και συμβάλλουν στον έλεγχο του σακχάρου και της χοληστερόλης.
  • Μύρτιλα: είναι πλούσια σε αντιοξειδωτικές βιταμίνες A, C, E και β – καροτίνη, σε σάκχαρα, κάλιο, μαγνήσιο, φώσφορο, ανόργανα οξέα, μεταλλικά άλατα, πηκτίνη και φυτικές ίνες. Είναι εξαιρετικά αντιφλεγμονώδη, αυξάνουν το ποσοστό των πρωτεϊνών που λόγω γήρατος μειώνονται στον οργανισμό, όπου έλλειψη των πρωτεϊνών αυτών δημιουργεί φλεγμονές, πόνο, και βλάβες στον ιστό.
  • Τζίντζερ:μπαχαρικό με μεγάλη θρεπτική αξία, αποτελείται από σχεδόν 80% νερό / 100γρ. και είναι πλούσιο σε πολλά φυτοχημικά συστατικά, στα οποία οφείλονται οι ευεργετικές του δράσεις στην υγεία: διαθέτει αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες, ενισχύει το ανοσοποιητικό, μειώνει τα επίπεδα χοληστερίνης στο αίμα, ρυθμίζει το σάκχαρο, έχει αντικαρκινικές και επουλωτικές ιδιότητες, βοηθά στην καλή χώνεψη, καταπολεμά τη ναυτία και τονώνει τον οργανισμό.
  • Κουρκουμάς: μπαχαρικό που περιέχει ( αν και μόνο 3%, κατά βάρος) το δραστικό συστατικό – κουρκουμίνη, το οποίο έχει αντιφλεγμονώδη δράση και είναι ένα πολύ ισχυρό αντιοξειδωτικό. Έχει επίσης, αντιμικροβιακές και αντισηπτικές ιδιότητες, βοηθά στην αντιμετώπιση των φλεγμονών στις αρθρώσεις, ενισχύει τους θύλακες των τριχών και αποτρέπει τον κίνδυνο τριχόπτωσης. Με συνδυασμό λοιπόν ( λόγω μικρής περιεκτικότητας) με κάποιο συμπλήρωμα που περιέχει σημαντικές ποσότητες κουρκουμίνης, μπορούμε να πετύχουμε πλήρη οφέλη του κουρκουμά.
  • Βοηθώντας στη χαλάρωση των βρόγχων:
  1. Αποφεύγοντας τροφές που προκαλούν στένωση / σύσφιξη των μυών στις αναπνευστικές οδούς όπως:
  • Τροφές πλούσιες σε κορεσμένα και τρανς λιπαρά οξέα ( π.χ. βούτυρο, λίπος του κρέατος, επεξεργασμένες τροφές, μαργαρίνη, παγωτά, γλυκά, μπισκότα, κέικ, τηγανητά, φαστ φουντ κλπ.). Τα τρανς λιπαρά οξέα επηρεάζουν τους πνεύμονες, μεταβάλλοντας την απόκριση του σώματος σε φλεγμονές και καθιστώντας τον οργανισμό πιο ευάλωτο στις λοιμώξεις.
  • Αλάτι και τροφές πλούσιες σε αλάτι ( τυποποιημένες τροφές, κονσέρβες). Έχει αποδειχτεί ότι τα υψηλά επίπεδα αλατιού επηρεάζουν τους ασθματικούς προκαλώντας σύσφιξη των μυών στις αναπνευστικές οδούς, μειώνοντας τη ροή του αίματος στους πνεύμονες, επηρεάζοντας έτσι ορισμένες από τις συνήθεις διαδικασίες που διενεργούνται μέσα σε αυτούς. Η υψηλή πρόσληψη αλατιού προκαλεί επίσης κατακράτηση υγρών, η οποία δυσχεραίνει την αναπνοή σε ορισμένα άτομα.

 

  1. Καταναλώνοντας τροφές οι οποίες δρουν προστατευτικά:
  • Λιπαρά ψάρια ( διαβάστε παραπάνω για τα οφέλη τους)
  • Γάλα ( περιέχει μαγνήσιο, μέταλλο που χαλαρώνει τους μύες που περιβάλλουν τους βρόγχους.)
  • Μούρα και πράσινα λαχανικά ( πλούσια σε βιταμίνη C, γνωστή για τα οφέλη της στο ανοσοποιητικό σύστημα – θωρακισμένο ανοσοποιητικό σύστημα δεν παρουσιάζει αυξημένη ευαισθησία σε αλλεργιογόνα και άλλους ερεθιστικούς παράγοντες.
  • Αβοκάντο ( βλέπε παραπάνω)
  • Τζίντζερ ( βλέπε παραπάνω)
  • Μήλα: περιέχουν υψηλή ποσότητα βιοφλαβονοειδών, τα οποία δρουν ως φυσικά αντισταμινικά και αντιφλεγμονώδη για τις αναπνευστικές οδούς.
  • Μπανάνα: περιέχει πυριδοξίνη (Β6), η οποία βοηθά στην χαλάρωση του βρογχικού μυ.
  • Καταπολεμώντας το οξειδωτικό στρες: Καταναλώνοντας τροφές πλούσιες σε αντιοξειδωτικά, τα οποία «καθαρίζουν» αποτελεσματικά τις ελεύθερες ρίζες και με αυτό τον τρόπο αποτρέπουν την πρόκληση βλάβης από αυτές.

Τροφές / ουσίες πλούσιες σε αντιοξειδωτικά:

  • Εσπεριδοειδή, ακτινίδιο, μπρόκολο, πράσινες πιπεριές ( Βιταμίνη C)
  • Καρότα, πιπεριές, σπανάκι, βερίκοκα ( β-καροτένιο)
  • Ηλιόσπορος, αμύγδαλα, φιστίκια, φουντούκια, ηλιέλαιο, αβοκάντο ( Βιταμίνη Ε)
  • Ντομάτες ( φρέσκιες, λιαστές, πολτός), καρπούζι, παπάγια, γκρέιπφρουτ, μαγειρεμένες κόκκινες γλυκές πιπεριές ( Λυκοπένιο)
  • Καρύδια Βραζιλίας, τόνος, στρείδια, ηλιόσπορος, κοτόπουλο, αυγά, σαρδέλες ( Σελήνιο)
  • Βοηθώντας στη διατήρηση φυσιολογικού βάρους: Εστιάζοντας στην ποικιλία και την ισορροπία τροφίμων, καθώς και διορθώνοντας τα διατροφικά λάθη ( υπερφαγία, ασιτία, τσιμπολόγημα, έλλειψη ύπνου κλπ.) που κάνουμε κατά καιρούς, χωρίς να παραβλέπουμε τη σημασία της άσκησης ( τουλάχιστον 30 – 45’ περπάτημα καθημερινά).

Η ισορροπημένη διατροφή με υψηλή πρόσληψη φρούτων, λαχανικών και ψαριών μειώνει τον κίνδυνο εμφάνισης πνευμονικών νόσων, ιδιαίτερα του άσθματος και της Χρόνιας Αποφρακτικής Πνευμονοπάθειας ( ΧΑΠ).

Είναι σαφές ότι μπορούμε να βοηθήσουμε την υγεία των πνευμόνων μας κάνοντας τα εξής:

  • Να ακολουθούμε ισορροπημένη διατροφή με πολλά φρούτα, λαχανικά και ψάρια
  • Να περιορίσουμε / μειώσουμε την πρόσληψη αλατιού
  • Να περιορίσουμε την ποσότητα των τρανς και των ω-6 λιπαρών οξέων
  • Να διατηρούμε το σωματικό βάρος σε υγιές επίπεδο
  • Να ασκούμαστε